Temat | WARSZTATY – 68 spotkanie TRANS EUROPE HALLES |
Data | 16-10-2009 - 16-10-2009 |
Miejsce | Łaźnia Nowa w Krakowie |
Organizator | Teatr Łaźnia Nowa |
Opis | WARSZTATY – 68 spotkanie TRANS EUROPE HALLES 16 października 2009 w Łaźni Nowej w Krakowie Czy można okiełznać przepisy unijne i otrzymać dotację na swoją organizację? Czy struktura organizacji kulturalnej ma wpływ na jej sposób działania i efektywność? Jak zarządzanie organizacją może być kreatywne i czy bycie kreatywnym pomaga w życiu? Jak ważnym czynnikiem w pracy nad projektami kulturalnymi jest dobra organizacja pracowników? Te i inne pytanie zadali sobie twórcy projektu „Changing room” , którzy z okazji spotkania Trans Europe Halles w krakowskiej Łaźni Nowej w piątek 16 października zorganizowali sześć różnych warsztatów dla ludzi kultury – tak pasjonatówamatorów jak i profesjonalistów wyjadaczy. Nie tylko tych którzy kulturą zarządzają! Nie tylko dla tych którzy w sektorze kultury pracują! (Również) dla tych, których kultura fascynuje i chcieliby się dowiedzieć, jak można być twórczym, kreatywnym wielbicielem kultury – pozostając jednocześnie konkretnym i rzeczowym organizatorem jej życia. WARSZTAT 1 Kto tu rządzi? zarządzanie i struktura niezależnych centrów kultury. Dla kogo? Dla dyrektorów, managerów, członków rad nadzorczych i komitetów oraz wszystkich zainteresowanych tematem. Cel? Poprawienie struktury organizacji kulturalnej – znajdzie się tam przegląd zagadnień dotyczących struktury i zarządzania organizacją, który będzie prowadził do pytań o efektywność tych struktur (np. wykorzystanie wolontariatu) i rozważań nad ich wpływem na pracę organizacji. O warsztatach Na początku odbędzie się krótka prezentacja dotycząca tego, jak istotne jest właściwe zarządzanie i odpowiednia struktura organizacji, następnie przedstawione zostaną przykłady tego, jak różne centra używają różnych modeli. Zaprezentujemy modele zarządzania niezależnych europejskich centrów kultury i podamy przykłady dobrej i złej organizacji.Padną pytania o to, jak struktura organizacji wpływa na jej międzynarodowe działania. Czy sposób podejmowania decyzji i odpowiedzialność z tego wynikająca wpływa na pracę organizacji? Jakie są najnowsze trendy w zarządzaniu organizacjami? Na czym polega efektywność dobrej struktury organizacyjnej? To tylko kilka z wielu pytań, które padną podczas warsztatów, a które zostaną przedyskutowane na końcowym spotkaniu wraz z uczestnikami, którzy wymienią się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Prowadzący Sandy Fitzgerald Założyciel, a później dyrektor City Arts Centre w Dublinie i jednocześnie manager, artysta i działacz sektora kultury z ponad 30letnim doświadczeniem. Jest założycielem i członkiem zarządu CAFE Kreatywna Aktywność Dla Wszystkich, organizacji znanej teraz pod nazwą CREATE, zajmującej się rozwojem sztuki w Irlandii, był członkiem zarządu Królewskiego Szpitalu Narodowego Centrum Kultury ( Royal Hospital National Cultural Centre), które później przekształciło się w Irlandzkie Muzeum Sztuki Nowoczesnej Działa w wielu organizacjach kulturalnych i aktywnie wspiera festiwale filmowe, muzea i wszystko co związane z kulturą i zwiększaniem znaczenia sztuki w Irlandii i na świecie. WARSZTAT 2 Jak zrobić europejski projekt kulturalny od a do z . Dla kogo? Zarówno dla nowicjuszy jak i dla tych, którzy posiadają doświadczenie w prowadzeniu projektów opartych na międzynarodowej współpracy. Cel? Nowicjusze nauczą się jak zrealizować projekt „od a do z”, a bardziej doświadczeni będą mieli okazję usystematyzować swoją wiedzę. Mimo tego, że warsztaty będą poświęcone przede wszystkim problemom europejskiej współpracy, wygenerowana wiedza będzie mogła być wykorzystania w prowadzeniu projektów na mniejszą skalę (lokalnych, regionalnych czy krajowych). O warsztatach Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość obserwowania procesu tworzenia projektu z wielu różnych perspektyw: kierownika, sponsora, osoby starającej się o dotację czy też osoby, która tę dotację otrzymuje. Prowadząca warsztaty Agata Etmanowicz krok po kroku przedstawi proces tworzenia projektu kulturalnego: począwszy od pomysłu na projekt przez szukanie sponsorów, tworzenie wniosku unijnego, wykonanie projektu, aż po szukanie pieniędzy i tworzenie sprawozdań z wyników. Uczestnicy dowiedzą się jakie błędy są najczęściej popełniane w czasie tego procesu i jak można ich uniknąć, a ponadto – co należy zrobić i jakie warunki spełnić, by otrzymać unijną dotację. Po tych warsztatach żaden uczestnik nie będzie się bał unijnej biurokracji! Prowadzący Agata Etmanowicz Pracownik sektora kultury, niespełniona artystka, adwokat diabła, śniąca na jawie ryzykantka, (zbyt) nadpobudliwa, (w pełni) wielofunkcyjna, (prawie nigdy) poważna. Posiadająca doświadczenie w pracy w Polskim Ministerstwie Kultury i w Instytucie Adama Mickiwicza. Koordynowała prace Punktu Kontaktowego ds. Kultury odpowiedzialnego za prowadzenie Europejskiego Programu Społecznego Kultura 2000 w Polsce i dzisiaj jest specjalistą w dziedzinie dotacji, formularzy i unijnego języka. WARSZTAT 3 Ucz się, wprowadzaj w życe, twórz, dziel się praktyczne warsztaty dotyczące pakietu narzędziowego Toolkit online „Changing Room”. Dla kogo? Uczestniczyć może każdy i nie jest wymagane żadne doświadczenie. Cel? Można zostać jednym z pierwszych użytkowników beta versji online pakietu narzędziowego Toolkit CHANGING ROOM! Na warsztach będzie można się nauczyć jak dodawać do niego zawartość i wnosić swój wkład w jego rozwój dzięki zapewnieniu feedbacku? O warsztatach Projekt „Toolkit” jest częścią 2letniego pilotowego mobilnego projektu “Changing Room” finansowanego przez Komisję Europejską i traktowanego jednocześnie jako źródło i narzędzie poprawiające jakość i mobilność europejskich pracowników kultury. Na zajęciach uczestnicy warsztatu nauczą się wykorzystywać i dodawać zawartość do pakietu narzędziowego Toolkit, poznając jednocześnie narzędzia których znajomość jest niezbędna by zostać aktywnym użytkownikiem Wikipedii. Poza mini prezentacją w czasie której zostanie wyjaśnione jak poprawiać i tworzyć stronę Wikipedii, odbędą się również praktyczne ćwiczenia z tego zakresu. Cały czas nad uczestnikami będą czuwali członkowie projektu, a kończąca warsztaty sesja odpowie na wszystkie nurtujące ich pytania i podsumuje zdobytą wiedzę. Prowadzący Francesco Ronzon and Anna Weitz Anna Weitz zajmuje się marketingiem i komunikacją w biurze koordynacji Trans Europe Halles w Majeriet w Lund (Szwecja). Jest odpowiedzialna za marketing “Changing Room”. Francesco Ronzon często zdezorientowany, rzadko stoi twardo na ziemi i bardzo się stara nie brać życia zbyt serio. Był delegatem i założycielem włoskiego członka TEHu Buenaventura. Dzisiaj jest wolnym strzelcem na polu dziedzin związanych z informatyką, a rok temu pomimo choroby morskiej, daltonizmu i braku umiejętności żeglowania postanowił żyć i pracować na łodzi (która teraz znajduje się na Sycylii). WARSZTAT 4 kreatywne myślenie – interesujące punkty widzenia wprowadzenie do kreatywnego myślenia Dla kogo? Dla każdego kto posiada otwarty umysł. Cel? Jednym z głównych celów warsztatów jest przedstawienie koncepcji kreatywnego myślenia i technik jego wykorzystywania nie tylko w życiu, ale przede wszystkim w pracy. O warsztatach Dzięki nim będzie można usprawnić swoje umiejętności w dziedzinie kreatywnego myślenia – zarówno na polu rozwiązywania problemów jak i efektownego wykonywania projektów. Twórcy warsztatów postarają się, by uczestnicy nie tylko zrozumieli zasady kreatywnego myślenia, ale również wprowadzili je w życie przy pomocy specjalnych technik, ucząc się jak odkrywać nowe idee, pokonywać bariery i blokady w tworzeniu nowych pomysłów, patrzeć i słuchać w kreatywny sposób i znajdywać nowe rozwiązania starych problemów. Na warsztatach uczestnicy będą pracowali zarówno indywidualnie jak i w grupach, a nadzorowani przez instruktorów będą się uczyć jak łączyć kreatywność z pracą nad projektami kulturalnymi. Prowadzący – Magdalena Nowacka Jako dziecko chciała zostać archeologiem, jednak skończyła prawo i po pracy w dużej korporacji zdecydowała... że największą przyjemność daje jej możliwość wspomagania ich rozwoju i dzielenia się z innymi tym, czego się nauczyła. Tak została trenerką. Prowadzi szkolenia dla studenckich organizacji, pracowników korporacyjnych, kandydatów aplikujących o pracę, kobiet przygotowujących się do prezentacji... etc. Chce ofiarować ludziom swoją wiedzę i doświadczenie bo uważa, że może im to pomóc nie tylko w pracy ale również w życiu. WARSZTAT 5 wszystko co zawsze chciałeś wiedzieć o europejskim finansowaniu (ale bałeś się zapytać!) Dla kogo? Warsztaty przeznaczone są zarówno dla animatorów kultury szukających funduszy dla swoich europejskich inicjatyw, jak i dla pracowników regionalnych biur informacyjnych, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o złożonych strukturach unijnych (i nie tylko) funduszach wspierających kulturę. Cel? Seminarium informacyjne z interaktywnymi warsztatami, dające głębszy wgląd w filozofię która stoi za europejskim systemem finansowania projektów kulturalnych, da ekspertom możliwość poznania odpowiednich podań związanych z unijnym programem Kultura (20072013). Natomiast pracownicy regionalnych biur informacyjnych po warsztatach będą w stanie udzielać bardziej precyzyjnych informacji o zasadach finansowania przez Unię projektów kulturalnych oraz dowiedzą się, gdzie kierować kulturalnych ekspertów potrzebujących porady. O warsztatach: Uczestnicy warsztatów będą proszeni o przyniesienie swoich projektów i przygotowanie pytań, o których wspólnie będziemy dyskutować na seminarium biorąc pod uwagę kryteria przyznawania europejskich funduszy. Będzie to dobre ćwiczenie jak nauczyć się „patrzeć przez unijne okulary” i rozwijać dobre, oparte na współpracy projekty, które będą miały szansę otrzymać unijną dotację. Poza tym, że zostanie szczegółowo przedstawiony unijny program Kultura (20072013), uczestnicy dowiedzą się jakie są alternatywne rozwiązania dotyczące zbierania funduszy i z jakich innych unijnych programów mogą korzystać. Kto i jak powinien aplikować? Jak wygląda procedura podejmowania decyzji i jakie są kryteria? Te wszystkie pytania padną w czasie pierwszej części spotkania. Druga część opierać się będzie na wcielaniu zdobytych informacji w życie – uczestnicy odwołując się do własnych doświadczeń, będą pracować nad wspólną, grupową koncepcją w oparciu o zdobyte wcześniej informacje. Prowadzący Sabine Bornemann Sabine zorganizowała w1998 roku Niemiecki Punkt Kontaktowy ds. Kultury dla unijnego programu przyznawania funduszy w sektorze kultury i od tego czasu jest koordynatorem tego projektu. Często wspiera swoimi umiejętnościami i wiedzą dotyczącą funduszy unijnych nie tylko europejskie, ale również międzynarodowe panele. Od 25 lat prowadzi razem z mężem księgarnię w Bonn. Ciągle stara się znaleźć czas na grę na wiolonczeli. Była członkiem grupy teatralnej, która przez 12 lat występowała zarówno w Niemczech jak i za granicą. Poza tym bardzo lubi uczyć się greckiego tańca i greckiego języka i wędrować po Krecie. WARSZTAT 6 Kto jest w Twoim autobusie? (czy wszyscy są na właściwych miejscach i czy wiedzą dokąd autobus zmierza i dlaczego?) rozwój pracowników, zarządzanie, trening i tworzenie zespołów. Dla kogo? Dla wszystkich odpowiedzialnych za zarządzanie i nadzorowanie ludzi i/lub zespołów. Jak również dla tych, którzy zastanawiają się dlaczego zamiast wykonywać swoją pracę, cały swój czas spędzają na radzeniu sobie z „ludzkimi sprawami”. Cel? Odkrywanie, badanie i dyskutowanie różnych filozofii, metodologii i opcji dotyczących tego, jak pomóc najważniejszej części Twojej organizacji (czyli ludziom) osiągnąć ich (a w domyśle także jej) cele i marzenia. O warsztatach: Używając współczesnego sposobu myślenia oraz współczesnych filozofii, a także doświadczeń uczestników warsztatu i studiowaniu osobnych przypadków, zostaną zbadane i przedyskutowane pomysły, opinie i metody najlepszego sposobu rekrutowania, utrzymywania, rozwijania, kierowania, szkolenia i pracy z ludźmi i zespołami. Padnie również pytanie o to jak można rozwijać i wspierać naszych „ludzi”, by byli przedsiębiorczy, ambitni i by mogli rozwijać skrzydła. Zostaną poruszone kwestie oceny efektywności pracowników, sposoby tworzenia dobrych zespołów czy najbardziej optymalne modele zarządzania. Warsztaty będą przede wszystkim źródłem wiedzy o nowych koncepcjach pomocnych w codziennej pracy nad organizacją kulturalną. Prowadzący Paul Bogen Paul zaczął swoją karierę jako aktor, ale kiedy zdał sobie sprawę, że nie potrafi grać, zajął się zarzadzaniem i produkcją. Po tym jak pracował dla dwóch grup teatralnych, został managerem polskiej eksperymentalnej grupy mimów i mieszkał w Polsce przez rok, budując między innymi szkołę teatralną. Były manager londyńskiego klubu, dyrektor pierwszego specjalnie na ten cel zbudowanego centrum kultury dla młodych ludzi w UK, dzisiaj jest członkiem Królewskiego Towarzystwa Sztuki (Royal Society of Arts), prowadzi szkolenia i jest konsultantem zarówno w UK jak i w całej Europie. Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 1 października. Na każdym z warsztatów może być od 15 do 25 uczestników i to kolejność zgłoszeń będzie decydowała o tym, czy uczestnik dostanie się na warsztat, który go interesował. Cena za każdy z warsztatów to 50 Euro. Zajęcia prowadzone są w języku angielskim. W celu zapisania się za szkolenia należy najpierw skontaktować się z Teatrem Łaźnia Nowa (aszczygiel@laznianowa.pl ) tam uzyskają Państwo szczegółowe informacje dotyczące każdego z warsztatów, jak również dowiedzą się Państwo jak można się na nie zapisać. Serdecznie zapraszamy! |