Dzięki przeprowadzonej analizie udało się uzyskać odpowiedź na pytania dotyczące głównych działań podejmowanych przez biura karier. Analiza wskazuje na rosnące znaczenie akademickich biur karier oraz usług z zakresu poradnictwa zawodowego w kontekście zachodzących zmian w szkolnictwie wyższym.
Uwidacznia również szereg wyzwań stojących przed uczelniami chcącymi wzmocnić tę sferę swojej działalności, dotyczących m.in. kapitału ludzkiego biur karier.
Raport oparty jest na wynikach badania ankietowego dotyczącego bieżącej działalności i potrzeb akademickich biur karier przeprowadzonego w dniach 13 lutego-11 marca 2014 r., wnioskach płynących z dwóch edycji Kongresu Akademickich Biur Karier oraz dyskusji podczas innych konferencji biur karier, w których uczestniczył Rzecznik Praw Absolwenta, analizie rozwiązań funkcjonujących w innych krajach, danych dotyczących działalności uczelni zarejestrowanych jako agencje zatrudnienia w 2013 r., przekazanych przez wojewódzkie urzędy pracy oraz analizie dostępnych dokumentów i opracowań.
Przeprowadzona analiza ukazała m.in. statystyczny obraz głównych zadań podejmowanych przez polskie biura karier, do których należy zaliczyć: informowanie o ofertach pracy oraz staży i praktyk (98,56%); badania losów absolwentów (87,56%); poradnictwo zawodowe (87,08%); organizację szkoleń dla studentów w zakresie poruszania się na rynku pracy, prowadzonych zarówno przez pracowników ABK, jak i specjalistów z zewnątrz (78,95%); organizację szkoleń z umiejętności/kompetencji miękkich (73,21%).
Raport zawiera także rekomendacje w zakresie poprawy efektywności akademickich biur karier i zwiększenia ich atrakcyjności dla studentów. Odnoszą się one przede wszystkim do wzmocnienia zasobów kadrowych akademickich biur karier i możliwego wykorzystania w tym celu środków z funduszy strukturalnych UE.