Mówi się, że student uczy się tylko podczas sesji. Prawda jest jednak inna. Tak naprawdę uczymy się całe życie. W szkole nauka sprowadza się głównie do relacji społecznych i ugruntowania podstawowej wiedzy. Studia niejako rozwijają zainteresowania – podczas nich kategoryzujemy i wartościujemy wiedzę. A w późniejszym życiu? Wiele zależy od Ciebie – w jaki sposób i jak dużo się uczysz. Ale od samej nauki… Nie uciekniesz.
Postrzeganie świata jest sprawą indywidualną, lecz – w połączeniu z charakterem – można podzielić to spojrzenie na rzeczywistość na kilka grup. A w ten sposób dowiesz się o sobie, jak przyswajasz wiedzę i jak ją wykorzystujesz w praktyce. Do czego może Ci się przydać poniższy test? Warto wiedzieć o sobie jak najwięcej. Dzięki temu dookreślisz siebie jako pracownika. Po wykonaniu testu możesz stwierdzić, na którym stanowisku czułbyś/czułabyś się najlepiej, a które lepiej unikać. Poznasz także swoje podejście do pracy czy też wszystkie wady i zalety wybranego stylu.
A może uznasz, że test jest stekiem bzdur i wynik końcowy nijak się ma do Twojego charakteru? Sprawdź!
Tabelka i charakterystyka zaczerpnięta z: Jarosław Kordziński Nauczyciel, trener, coach, wyd. JAK, Warszawa 2013, s. 297–306.
Test na style uczenia się
Lp. |
Teza |
TAK |
NIE |
1. |
Wiem, co jest dobre, a co złe. |
|
|
2. |
Jak coś robię, to zapominam o całym świecie, a często także o moich obowiązkach. |
|
|
3. |
Do wszystkiego podchodzę systematycznie, planuję krok po kroku. |
|
|
4. |
Nie lubię ograniczeń i regulaminów. |
|
|
5. |
Nie boję się mówić prawdy, niezależnie od okoliczności. |
|
|
6. |
Działam spontanicznie, w zależności od okoliczności. |
|
|
7. |
Lubię zagłębiać się w szczegóły, poznawać wszystko bardzo dokładnie. |
|
|
8. |
Lubię pytać ludzi, dlaczego działają tak, a nie inaczej. |
|
|
9. |
Najbardziej interesuje mnie to, co mogę wykorzystać w życiu i jak to zrobić. |
|
|
10. |
Lubię nowe sytuacje, ciekawe wydarzenia, przygody. |
|
|
11. |
Słysząc o nowym pomyśle, natychmiast się zastanawiam, jak mogę wprowadzić go w życie. |
|
|
12. |
Jestem człowiekiem zdyscyplinowanym, trzymam się ustalonego porządku. |
|
|
13. |
Lubię wszystko wykonywać bardzo dobrze i starannie. |
|
|
14. |
Lubię rozmawiać z osobami na bardzo konkretne tematy. |
|
|
15. |
Lubię wszystko dobrze przemyśleć, aby nie wyciągać pochopnych wniosków. |
|
|
16. |
Zanim podejmę decyzję, oglądam problem z wszystkich stron. |
|
|
17. |
Lubię szalone pomysły. |
|
|
18. |
Nie lubię pozostawiać spraw niezakończonych. Robię coś, dopóki nie uznam, że już jest w porządku. |
|
|
19. |
Akceptuję reguły i regulaminy, jeśli nie przeszkadzają w działaniu. |
|
|
20. |
Lubię wiedzieć, po co mam coś robić, jaki to ma sens. |
|
|
21. |
Wole działać, niż długo dyskutować. |
|
|
22. |
Nie mam zbyt wielu bliskich przyjaciół. |
|
|
23. |
Mam mnóstwo ciekawych pomysłów na każdą sytuację. |
|
|
24. |
Lubię ludzi spontanicznych i na luzie. |
|
|
25. |
Skrzętnie analizuję wszystkie szczegóły, zanim wyciągnę ostatecznie wnioski. |
|
|
26. |
Niełatwo przychodzi mi wymyślanie szalonych, spontanicznych pomysłów. |
|
|
27. |
Nie lubię niczego owijać w bawełnę. |
|
|
28. |
Jestem ostrożny w wyciąganiu wniosków. |
|
|
29. |
Lubię mieć jak najwięcej źródeł informacji – im więcej danych do przemyśleń, tym lepiej. |
|
|
30. |
Ludzie, którzy nie przywiązują należytej wagi do różnych spraw, zwykle mnie drażnią. |
|
|
31. |
Słucham opinii innych, zanim wyrażę własną. |
|
|
32. |
Otwarcie mówię, co czuję. |
|
|
33. |
Lubię się przyglądać, jak inni radzą sobie w różnych sytuacjach. |
|
|
34. |
Nie lubię planować wszystkich szczegółów z góry. |
|
|
35. |
Lubię stosować różne techniki podejmowania decyzji. |
|
|
36. |
Denerwuję się, kiedy ktoś mnie pogania, kiedy coś muszę wykonać na czas. |
|
|
37. |
Często oceniam pomysły innych na podstawie tego, czy są możliwe do wykorzystania. |
|
|
38. |
Nie lubię przebywać w otoczeniu ludzi spokojnych i powolnych. |
|
|
39. |
Drażnią mnie osoby niecierpliwe. |
|
|
40. |
Rzadko myślę o przeszłości czy przyszłości. |
|
|
41. |
Wyżej oceniam decyzje oparte na głębokiej analizie wszystkich informacji niż decyzje oparte na intuicji. |
|
|
42. |
Lubię mieć wszystko w należytym porządku. |
|
|
43. |
W dyskusji rzucam pomysłami, nawet jak nie są do końca przemyślane. |
|
|
44. |
Do dyskusji lubię przygotować realistyczne i praktyczne pomysły. |
|
|
45. |
Najczęściej uważam, że zasady są po to, by je łamać. |
|
|
46. |
Wolę przyglądać się sytuacji z dystansu, niż w niej bezpośrednio uczestniczyć. |
|
|
47. |
Łatwo mi wypunktować brak konsekwencji i słabości w argumentach innych. |
|
|
48. |
Raczej więcej mówię, niż słucham. |
|
|
49. |
Częściej niż inni widzę lepsze i bardziej praktyczne sposoby realizacji różnych zadań. |
|
|
50. |
Moim zdaniem sprawozdania pisemne powinny być krótkie, zwięzłe i trafiać w sedno. Nie lubię się rozpisywać. |
|
|
51. |
Uważam, że logika w myśleniu jest najważniejsza. |
|
|
52. |
Zamiast rozmawiać z ludźmi o byle czym, wolę dyskutować o konkretnych sprawach. |
|
|
53. |
Lubię ludzi mocno stąpających po ziemi. |
|
|
54. |
W dyskusji niecierpliwi mnie odchodzenie od tematu, dygresje i opowiadanie anegdotek. |
|
|
55. |
Kiedy mam napisać wypracowanie, kilkakrotnie piszę je na brudno. |
|
|
56. |
Lubię wypróbowywać nowe rzeczy w praktyce i sprawdzać, jak funkcjonują. |
|
|
57. |
Lubię dochodzić do rozwiązań problemów przez logiczne myślenie. |
|
|
58. |
Lubię być tym, który dużo mówi. |
|
|
59. |
Najczęściej w czasie dyskusji jestem jedynym, który prosi wszystkich, by trzymali sedna sprawy i nie wprowadzali niepotrzebnych wątków. |
|
|
60. |
Lubię przemyśleć wiele możliwości, zanim decyduję się na jakiś wybór. |
|
|
61. |
W dyskusjach myślę chłodno i nie poddaje się emocjom. |
|
|
62. |
W dyskusji najczęściej słucham, obserwuję, rzadko zabieram głos. |
|
|
63. |
Lubię wiedzieć, czy to, co teraz robię, będzie miało wpływ na moją przyszłość. |
|
|
64. |
Kiedy coś mi się nie udaje, nie wpadam w panikę, bez większego trudu traktuję to jako jeszcze jedno doświadczenie. |
|
|
65. |
Najczęściej odrzucam zbyt szalone spontaniczne pomysły. |
|
|
66. |
Uważam, że lepiej trochę pomyśleć, niż później żałować swojego wyboru. |
|
|
67. |
Ogólnie więcej słucham, niż mówię. |
|
|
68. |
Nie lubię rozmawiać z kimś, kto nie potrafi myśleć logicznie. |
|
|
69. |
Uważam, ,że najczęściej cel uświęca środki. |
|
|
70. |
Nie mam wyrzutów sumienia, że kogoś zraniłem, jeśli w efekcie osiągam cel. |
|
|
71. |
Niezbyt lubię się trzymać sztywno ustalonych planów i reguł. |
|
|
72. |
Zwykle jestem dusza towarzystwa. |
|
|
73. |
Robię wszystko, co sprzyja realizacji powierzonego mi zadania. |
|
|
74. |
Szybko nuży mnie systematyczna i drobiazgowa praca. |
|
|
75. |
Lubię analizować podstawowe założenia i zasady. |
|
|
76. |
Zawsze interesuje mnie zdanie innych. |
|
|
77. |
Lubię spotkania, które odbywają się według ustalonego planu i porządku. |
|
|
78. |
Trzymam się z dala od tematów subiektywnych i niejednoznacznych. |
|
|
79. |
Lubię działać w sytuacjach podbramkowych i trudnych. |
|
|
80. |
Często słyszę, że jestem chłodny i skrywam swoje emocje. |
|
|
Rozwiązanie testu
|
T |
R |
D |
Pr |
Liczba TAK |
1, 3, 8, 12, 14, 18, 20, 22, 26, 30, 42, 47, 51, 57, 61, 63, 68, 74, 75, 77, 78 |
7, 13, 15, 16, 25, 28, 29, 31, 33, 35, 36, 39, 41, 46, 52, 55, 60, 62, 66, 67, 76 |
2, 4, 6, 10, 17, 23, 24, 32, 34, 38, 40, 43, 45, 48, 58, 64, 71, 72, 79 |
5, 9, 11, 19, 21, 27, 37, 44, 49, 50, 53, 54, 56, 59, 65, 69, 70, 73, 80 |
SUMA |
|
|
|
|
Największa liczba punktów z danego zakresu pomaga stwierdzić, jak się uczysz i w jakich warunkach dla Ciebie najlepiej jest się uczyć:
T – teoretycy
R- refleksyjni (analitycy)
D – działacze (aktywiści, praktycy)
Pr – pragmatycy (aplikatorzy)