Jak będzie wyglądał świat po pandemii? Czy tryb pracy zdalnej już na stałe zagości w wielu firmach? Jak będzie wyglądała edukacja przyszłości? Czy ta sytuacja pokaże, że nauczanie hybrydowe powinno być ważnym aspektem, do którego powinni przywyknąć zarówno wykładowcy, jak i studenci? A może w wyniku tych zmian jakość kształcenia spadnie? Natalia Hatalska w jednym ze swoich artykułów na blogu podkreśla: „Wiem i często o tym mówię, że każda technologia, która zapewni nam niespotykane wcześniej korzyści, jednocześnie przyniesie nam na pewno niespotykane wcześniej problemy”. Trudno jednoznacznie określić konsekwencje pandemii, a może będziemy w stanie ją ocenić dopiero po jej zakończeniu? Na pewno na pełen obraz sytuacji musimy jeszcze zaczekać. Wiele uniwersytetów w Polsce już teraz prowadzi badania dotyczące edukacji zdalnej. Nasza Uczelnia również przeprowadziła takie badania.
Zespół naukowców Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie przeprowadził badania na próbie około 2 tysięcy studentów UP, badając ich samopoczucie oraz stosunek wobec edukacji zdalnej. Efekty tych badań zostały opublikowane w raporcie pt. „Zdalne nauczanie na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie z perspektywy studentów i wykładowców”. Większość młodych czas pandemii spędza w domu rodzinnym (76% ankietowanych), a aspekt techniczny, który mógłby utrudniać aktywność podczas zajęć online, nie stanowi dla nich bariery. W większości studenci mają dostęp do urządzeń cyfrowych i internetu. Nie wszyscy z kolei mają własny pokój, w którym mogliby komfortowo brać udział w zajęciach online. Jak przeczytamy w raporcie: „Co piąty student ma problem z takim pokojem do własnej nauki, co może generować dyskomfort i stres”.. Z badań wynika, że studenci najbardziej preferują zajęcia wideo, prowadzone online. Najpopularniejszymi platformami, na których odbywają się wykłady są Microsoft Teams i Moddle.
Wśród największych minusów edukacji zdalnej studenci wymieniają: obciążenie materiałem, który należy przyswoić, samodzielna praca, brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami oraz wykładowcami.
Uzyskane dane wskazują, że 40% ankietowanych pozytywnie ocenia zdalne nauczanie na UP. Największym plusem, który dostrzegają studenci jest oszczędność czasu, uczenie się w domu w komfortowych warunkach oraz samodzielne planowanie czasu na naukę.
Zachęcamy do lektury raportu lub zapoznania się z artykułem pt. „Studenci Uniwersytetu Pedagogicznego o zdalnej edukacji i jej konsekwencjach” autorstwa dr. hab. Piotra Długosza, prof. UP, który został zamieszczony w najnowszym numerze Commentarii Academici.