Szybki postęp nauki oraz ilość prowadzonych badań dotyczących układu nerwowego oraz funkcjonowania ludzkiego mózgu przyczyniły się również do rozpowszechniania mitów dotyczących pamięci.
Pomimo tego, iż mamy praktycznie nieograniczony dostęp do informacji, a pozyskanie rzetelnej wiedzy nie powinno stanowić dla nas problemu, to jednak zjawisko dezinformacji jest dziś niebezpiecznym działaniem, które nabiera na sile. Wychodząc naprzeciw potrzebom popularyzowania rzetelnej wiedzy, przedstawiamy dwa mity dotyczące pamięci oraz procesów uczenia się.
1. Uczenia się zgodne z dominującym stylem jest bardziej efektywne.
Każdy z nas słyszał określenie: „jestem słuchowcem, a ja wzrokowcem” i to pomaga mi w nauce. Koncepcja dotycząca podziału na trzy dominujące style uczenia się - kinestetyczny, wzrokowy, słuchowy jest nieprawdziwa, nie znajduje potwierdzenia w badaniach empirycznych, a, co istotne, stanowi duże uproszczenie w postrzeganiu procesów uczenia się. Zgodnie z tą koncepcją osoby, które określą swój dominujący styl, powinny uwzględnić tę informację podczas planowania nauki oraz przyswajania informacji. Takie uczenie się powinno być bardziej efektywne, a niestety tak nie jest, przynajmniej badania tego nie potwierdzają. Koncepcja podwójnego kodowania Allana Paivio, wskazuje, że nabywanie wiedzy angażując różne kanały sensoryczne, jest dużo bardziej efektywne, nie tylko na etapie przyswajania informacji, ale również przypominania. Dlatego, w celu zintensyfikowania tego procesu, ważne jest, aby zajrzeć do podręcznika, zrobić notatki (np. mapy myśli) i czytać na głoś, angażując także zmysł słuchu.
2. Nie mamy wpływu na rozwój inteligencji.
Niektóre osoby uważają, że jesteśmy w stanie w niewielkim stopniu rozwijać swoje cechy osobowościowe lub poziom inteligencji, a co za tym idzie również zdolności poznawcze związane z zapamiętywaniem. Profesor Carol Dweck w książce pt. „Nowa psychologia sukcesu” na podstawie dwudziestoletnich badań prowadzonych na różnych grupach, wyodrębniła dwie postawy, którymi kierują się ludzie - nastawienie na trwałość i nastawienie na rozwój.
Jak podkreśla Dweck: „Nastawienie na rozwój opiera się na przekonaniu, że podstawowe cechy można rozwijać przez pracę”, zaś w przypadku nastawienia na trwałość koncentrujemy się na tym, aby potwierdzić swoją wartość; jeśli czegoś nie wiemy lub nie umiemy, to znaczy, że nie możemy tego zmienić. Osoby z nastawieniem na rozwój będą przekonane, że efektywne uczenie się można kształtować np. poprzez trening procesów pamięciowych lub zrozumienie istoty uczenia się.
Jeśli chcielibyście dowiedzieć się, dlaczego niektóre rzeczy pamiętamy lepiej, inne gorzej lub co wpływa na trudność w przypominaniu informacji - zapraszamy na webinar: Akademii Zapamiętywania, czyli jak uczyć się efektywnie.
Akademia składa się z 3 części:
Zapisy odbywają się drogą mailową: szkolenia@up.krakow.pl